Böcker, bruksvärde och bondekrig

omnia sunt communia

Förbundet Allt åt Alla i Umeå http://alltatalla.com/umea anordnade i går bokbytardag på Ålidhem. Det är en del i deras skapande av små allmänningar: Av var och en efter förmåga till var och en efter behov. Inget bytesvärde utan enbart bruksvärde med andra ord. Detsamma gällde gratisfikat. Från förrådets lådor tog jag och sambon med oss ett femtontal böcker. Bra skönlitteratur och facklitteratur men inga böcker som jag tror att jag kommer att återvända till. Vi var ungefär en timme på bokbytareftermiddagen och under den tiden passerade uppskattningsvis ett hundratal personer – från tonår till medelålder. Bokutbudet var förvånansvärt kvalitativt.

Jag plockade med mig tre böcker – samtliga från fackgenren: Historikerna Olle Häger och Hans Villius 1000 år. En svensk historia (1980). Hellenisten Sture Linnérs Herodotos. Den första globalisten (2008). Och den autonoma aktivistantologin I stundens hetta. Svarta block, vita overaller och osynliga partier (2011).

Den sistnämnda boken köpte jag när den kom men hann knappt sätta in den i bokhyllan förrän jag gav bort den. Men nu kom I stundens hetta alltså tillbaka till mig i enlighet med den fria, bytesvärdesbefriade, cirkulationens princip. Bytesvärdets negation och antites, bruksvärde, kan för övrigt vara en effektiv definition av innebörden av kommunism som kapitalismens immanenta motståndsrörelse: den fria associationens praxis baserad på människors behov och vilja i stället för vår individuella tillgång på pengar.

De repressiva enpartistater som har kommit att associeras med begreppet kommunism under 1900-talet har därför väldigt lite att göra med begreppets ursprungliga frihetligt-gemensamma samhälle. Så som det har formulerats av generationers bittra erfarenhet av, och rörelser mot, såväl feodalismens ståndssamhälle som kapitalismens klassamhälle.

Dagens Kina är exempelvis en utpräglad kapitalistisk enpartidiktatur där livet precis som här är underordnat lönearbete, mervärde, pengar – ja hela den sociala varucirkulationen – själva essensen av kapitalets civilisation. På så vis har Allt åt Allas beskedliga bokbytareftermiddag på Ålidhem betydligt mer med kommunism att göra än vad Kinas i allra högsta grad kapitalbaserade samhälle och prokapitalistiska regim har.

En av de äldsta folkrörelserna med ett (för)kommunistiskt credo var bonderevolten i centrala Europa på 1520-talet. Upproret ledde till vad som i eftervärldens historieskrivning har kommit att kallas för det tyska bondekriget. År 1524 tog revolten bland bönderna fart. De vände sig mot aristokratins exploatering och förtryck. Vad de ville ha var ekonomisk och social frihet. Idéer och retorik hämtades delvis från den pågående protestantiska reformationens uppror mot påvemakten.

Den radikale anabaptistiska teologen och agitatorn Thomas Müntzer var en av de belästa som gjorde gemensam sak med bönderna. Han var med när de tog makten i Mühlhausens stadsråd där ett slags kommunistisk ordning etablerades senvintern 1525. Den dåligt tränade- och utrustade regionala bondehären på uppskattningsvis 8000 personer blev emellertid brutalt krossad av aristokratins militära övermakt bestående av cirka 6000 legoknektar i slaget vid Frankenhausen den 15 maj 1525.

Bland de överlevande som togs tillfånga återfanns Müntzer. Han erkände sitt sociala kätteri att ha predikat ”Omnia sunt communia” – att alla ting är gemensamma – bruksvärdets samhälleliga generalisering. Efter tortyr och avrättning hängdes hans och andra revoltörers kroppsdelar upp den 27 maj 1525 till allmänhetens beskådan. Det var en varning till andra som närde den fruktansvärda tanken att allting kan vara gemensamt. På andra håll i det tysk-romerska kejsardömet fortsatte bonderevolterna i ungefär ett år till.

Men idéer går i motsats till människor inte att hota med våld eller att ha ihjäl. Slagorden från bonderevolten har i olika former och sammanhang fortsatt att eka i historien. ”Jalla-jalla – allt åt alla!” har jag exempelvis hört orden skalla på demonstrationer i Malmö.

Vem vet – en dag kanske de förverkligas.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s